Material property, Font

ANNONSE

Møter varme dager med ny kjøling

Litra Termo AS kjører gods over hele landet. Fra Tromsø i nord, Stavanger i sør og Bergen i vest.

- Vi kjører mye grønnsaker fra Trøndelag til Tromsø, og det går mye kjøttvarer opp til Målselv fra forskjellige destinasjoner. Både hengende og stående pallegods. Så er det en del her på Østlandet også, forteller Dokk.

Hengende slakt kan de kjøre helt fra Målselv og ned til Jæren. Det er markedet som bestemmer hvor slaktet skal hen, og da må man ha utstyret som bevarer lasten hele veien. En reise som kan ta flere dager.

- Vi kjører strekninger som kan ta flere døgn, og her kommer jo dieselbesparelsen inn også. Vi kan laste fredager og levere mandager. Det er plasser vi har tilgang til strøm på turen, men også plasser hvor vi ikke har det. Da må aggregatene gå på diesel, og da er det en stor fordel at de er dieselbesparende, sier han.

Litra Termo AS har nemlig som mål om å være miljøvennlige og bærekraftige.

- Vi fikk anbefalt Multitemp Advancer da. På den sparer vi ca. 700 liter diesel pr. år pr aggregat. Det betyr også mye for oss på bunnlinja, sier driftssjefen.

Alle varer til alle temperaturer

Motor vehicle, Jeans, Cloud, Sky, Workwear, Tire, Smile, Wheel, Asphalt
Vision care, Glasses, Sleeve
Vi fikk anbefalt Multitemp Advancer da. På den sparer vi ca. 700 liter diesel pr. år pr. aggregat. Det betyr også mye for oss på bunnlinja.
Font, Rectangle

Hans Jørgen Dokk, driftssjef Litra Termo, Rudshøgda

- Den generelle tilbakemeldingen fra sjåførene er at de er imponert over hvor lite støy disse aggregatene produserer. De legger blant annet også merke til at det fylles mindre diesel, sier driftssjef Hans Jørgen Dokk på Litra Termo på Rudshøgda.

Litra Termo AS på Rudshøgda har installert Advancer Multitemp-aggregater fra Thermo King på seks av sine trailere så langt. Et av landets eldste og mest respekterte transportselskaper er blant de første som har testet disse. Tilbakemeldingene har positive fortegn på flere aspekter.

På sine kjøretøyer har Litra Termo AS pr. i dag 40 installerte enheter fra Thermo King av ulik sort, og de to har en lang historie sammen. Nå er selskapet et av de første i landet som kjører med Advancer Multitemp.

- Vi har som sagt disse 6 så langt, og så skal vi ha 8 til i løpet av året. I tillegg skal vi ha andre Thermo King-aggregater, men i utgangen av 2024 skal vi da ha 14 Advancer Multitemp hos oss, sier driftssjef Dokk. Han har god tiltro til at Thermo King leverer, og ikke minst at de forstår eksakt hva Litra Termo trenger.

- Thermo King kjenner godt til oss og hva vi har behov for. Vi har kjørt hengende slakt siden 1963 med forskjellige typer aggregat, og vi har hatt et godt samarbeid med de når det kommer til alle typer aggregat. De kjenner godt til de spesifikasjonene vi er ute etter, sier Dokk.

Dialogen med leverandøren opplever de som personlig og hjelpsom.

- Thermo King er på ”gulvet” slik som oss. Vi kjenner de på fornavn, og det har mye å si. Men selv om vi er store, så forventer ikke vi at de skal åpne døra med en gang vi ringer. Men dialogen er god og vi får den hjelpen vi trenger, enten over telefon eller at vi er innom det nærmeste Thermo King-verkstedet, sier Litra Termo sin driftssjef.

Lang historikk

De nye aggregatene fra Thermo King er avanserte, men de er likevel enkle og intuitive å bruke. En skjerm der man kan navigere i oversiktlige menyer på siden av aggregatet er brukervennlig og lett forståelig.

- Det var jo et spenningsmoment det også. Det er garva sjåfører vi har her, og de er nødvendigvis ikke så drevne på skjermer. Men det er enkle brukeranvisninger, og det har vært overkommelig å sette seg inn i, forteller han. Og hvis noen har problemer kan de fjernhjelpe sjåførene fra hovedkontoret på Rudshøgda.

- Vi har jo tilgang og kan følge med på dette. Da kan vi gå inn og redigere og styre det herfra, selv om det sjelden trengs. Det er mye vi ikke kan å bruke ennå. Det er jo mange muligheter der, og den lærdommen må vi ta til oss. Sjåførene kan også ta kontakt med nærmeste Thermo King-verksted for å få den kompetansen de trenger. Dette er noe annet enn det vi hadde for 10 år siden, sier en imponert driftssjef.

Enkel å bruke

Sjåfør Terje Hermansen kjører en fast rute som resulterer i mange mil bak rattet i uka. Han har gode erfaringer så langt med Advancer Multitemp som han har rett bak ryggen når han sitter inne i hytta.

- Det går veldig rolig for seg dette her. Er vel de mest stillegående aggregatene jeg har hatt. pp, smiler Hermansen som har runda 120.000 km med Advancer Multitemp i ryggen.

Å navigere det hele via den tilhørende skjermen gikk raskt.

- Det var litt uvant til å begynne med, men da jeg fikk satt meg inn i det gikk det veldig bra. Veldig oversiktlig og lett å finne frem i menyene på skjermen. Så det er ikke noe å klage på, sier sjåføren.

2024 er klart når det kommer til hva som ligger til bestilling, men Litra har også hevet blikket enda lengre fremover.

- Vi har startet på budsjetteringen av neste år, og hva som eventuelt skal byttes ut både i 2025 og 2026, sier Hans Jørgen Dokk.

Snart venter den varme tiden, og varene Litra kjører gjennom sommermånedene må være like kalde og friske som gjennom vinteren. Sommeren er ”eksamen” for aggregatene.

- Vi er spente på advanceren til sommeren. Det er spennende å se hvilken kapasitet disse har når vi er på den varmeste tiden. Så er det jo det samme når den kalde vinteren kommer tilbake igjen og vi skal frakte blomster, sier han.

Langsiktige planer

Outerwear, Sky, Cloud, Sleeve, Orange, Workwear, Gesture
Jeg ligger ikke og sover i denne bilen noe særlig, men jeg hører nesten ikke aggregatet når jeg kjører heller. Er nesten som man skulle tru at det hadde stoppa.
Font, Rectangle

Terje Hermansen, sjåfør Litra Termo

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

ANNONSE FOR THERMO KING NORGE