ANNONSE

Material property, Font

Kjøle-løsninger for fremtiden:

Slik dekker Thermo King behovene dine

Selv om høsten kryper på og kulda nærmer seg ute, er behovene for kjøleløsninger på norske kjøretøy stort.

Ikke minst er variasjonen større enn noen gang.

Endrede transportbehov, nye distribusjonsløsninger og ikke minst elektrifiseringen av kjøretøyparken stiller helt nye krav til hele leverandørkjeden – også til de som leverer enkeltkomponenter.

Thermo King ligger allerede et steg foran.

Uansett størrelse på bil og skap, er Thermo King klar med kjøleløsningen du trenger. Selv til morgendagens kjøretøy.

Annonsørinnhold produsert av Native Media for Thermo King Norge

- Med det nye E-500-aggregatet for elektriske varebiler med skap ligger vi i forkant, sier Kenneth Johannessen i Thermo King Norge.

De har allerede hatt modellen E200 i salg en stund, ment for varebiler uten påbygg. Det større lastevolumet i skap-varebiler krever en annen type aggregat, og E-500 med en og to temperatursoner er skreddersydd for elektriske varebiler.

- Med E500 kobler vi oss direkte på bilens høyspent-system via ePTO, Electric Power Take-Off, sier Johannessen.

- Foreløpig er det svært få varebil-modeller i salg i Norge med ePTO. Sånn sett ligger vi litt foran markedet, sier Johannessen.

ePTO-løsningen er en standardisert tilkobling som er å finne på de fleste elektriske lastebiler.

Elektrisk nyhet for el-varebiler med skap

Automotive design, Smile, Hood, Sleeve, Sky, Travel
Automotive design, Hood, Blue, Grille, Bumper

Advancer-aggregatene kan også drives av enda en markedslansering i høst: Det nye EAGER-systemet.

EAGER er i hovedsak ment for semitrailere, og er et system hvor det sitter to generatorer på den ene akslingen for å generere strøm til aggregatet. I systemet monteres også et driftsbatteri som holder aggregatet i gang mens bilen står i ro.

Gjenvinner spill-energi til aggregat-drift

Det nye Advancer-aggregatet er en av flere nyheter i Thermo King-porteføljen denne høsten.

Først på markedet var de nye Advancer singel-temp aggregatene. Disse kom på markedet i 2021 – men kommer nå med flere temperatursoner.

- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på de første Advancer-aggregatene våre, og vi tror det er mange som vil finne de nye modellene med inntil tre temperatur-soner enda mer interessant, sier Johannessen.

Takket være den avanserte styringen av aggregat og fordamper-vifter er Advancer-aggregatene markedets mest drivstoff-gjerrige, effektive og stillegående aggregater.

Advancer med multitemp

Automotive design
Wheel, Font

- Generatorene lader opp batteriene og driver aggregatet samtidig, sier Johannessen.

Den smarte generator-styringen gjør at systemet kobler ut når bilen kjører i oppoverbakker. På den måten minimeres drivstoff-forbruket. Samtidig henter den ut maks energi i nedoverbakker og ved bremsing – energi som ellers ville blitt bortkastet.

EAGER-systemet har tre lade-moduser som enkelt kan justeres via telefon, alt ettersom hvordan kjøreruten er. Via app eller PC har man også full oversikt over batteristatus.

- Systemet er testet over hele Europa – fra Spania til Nord-Sverige – i alle slags temperaturer. Så det er godt rigget for norske forhold, sier Johannessen.

Batteripakken er på enten 19 eller 38 kilowattimer, og den største varianten kan holde aggregatet i drift i over åtte timer under normale forhold.

- EAGER-systemet vil komme på markedet tidlig i neste år, og vi har allerede flere kunder som er nysgjerrige og interessert i teknologien, sier Johannessen.

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR THERMO KING NORGE