Snelandia er kollektivtransportforvalter i Finnmark, mens Connect Bus kjører ruteområdet Vest-Finnmark.
– Jeg synes det ble veldig fint og ryddig anlegg. Dette har gått helt knirkefritt. Vi har fått de effektene vi etterspurte, og vi har fått lastbalansert lading, sier Frode Sand, teknisk leder i Connect Bus.
Det var han som i sin tid, på vegne av fylkeskommunen, spesifiserte anlegget og kapasitetsbehovet.
– Vi leverte dette til fylket. Etter at de inngikk en avtale med Supercharge fikk vi en løsningsbeskrivelse som absolutt var innenfor våre behov, sier Sand.
Før påske fikk Finnmark fylkeskommune offisielt overlevert bygget fra Supercharge. Sårt etterlengtet etter å ha hatt et midlertidig ladeanlegg siden høsten 2023.
– Det er helt avgjørende å ha ladeinfrastruktur på plass. Supercharge vant rammeavtalen vi hadde ute på anbud, og de har levert som lovet, til tiden. Det har vært en smertefri prosess, sier Sveinung Meyer Svendsen, prosjektleder i samferdselsavdelingen i Finnmark fylkeskommune.
Snelandia er kollektivtransportforvalter i Finnmark, mens Connect Bus kjører ruteområdet Vest-Finnmark.
– Fylkeskommunen er vår kunde, men vi har også hatt en del møter med Connect Bus. Dette for å kunne tilrettelegge for deres ønsker med tanke på oppsett og baksystemer, sier Glenn Wersland, prosjektleder i Supercharge.
I Alta har fylkeskommunen og Connect Bus ti elektriske busser i drift i bykjernen. Nå har de fått på plass et splitter nytt ladeanlegg like sør for sentrum.


Sveinung Meyer Svendsen, prosjektleder, Finnmark fylkeskommune
Det er helt avgjørende å ha ladeinfrastruktur på plass.
Den daglige driften skal sikre målet om at Boreal aldri skal ha en forsinkelse. Laderne må fungere til enhver tid. Supercharge overvåker kontinuerlig, og kan både fjerndiagnostisere og fjernrette. Veien til hjelp skal være kort.
– Finner vi uregelmessigheter, tar vi tak i det der og da. Vi har en egen døgnåpen helpdesk bussjåførene kan ringe til. Der sitter det folk med kompetanse, i samme bygg som resten av våre ingeniører og teknikere, sier Haugland.
– Vi har virkelig sett verdien av å ha en supportfunksjon. Supercharge kan kontaktes når som helst på døgnet for å få noen med spisskompetanse til å se på problemet umiddelbart. Vi trenger ikke få sendt ut en tekniker om noe er feil, sier Rist.
Overvåker og retter
I Alta er det et forholdsvis kort driftsdøgn for bussene, så mesteparten av ladingen skjer på nattestid, slik at de kan rulle ut av depotet med fullt batteri på morgenkvisten. Det hender likevel at enkelte busser må inn for påfyll i løpet av dagen.
– Da er vi veldig avhengig av at vi har ladeuttak som er koblet til en likeretter som kan gi høy effekt, slik at vi kan lade bussen kjapt, sier Sand.
Yutong-bussene har batteripakker på 422 kWh og en ladekapasitet på 150 kW. Supercharge sitt system passer på lastbalanseringen.
– Med såpass mange likerettere som vi har i anlegget, så kan vi fordele samtidighet på lading. Om vi ønsker kan vi lade fire busser på maks effekt, parallelt. Det er litt forenklet matematikk, men står de fire bussene i tre timer på 150 kW, så får du da ladet fra 0 til 100, fortsetter den tekniske lederen.
Korte driftsdøgn
Anlegget ved Altahøyden sør, er under tak. Her har Supercharge levert DC-hurtigladere med 150 kW kapasitet. Den totale effekten er på 600 kW, fordelt på 12 ladeuttak.
– Jeg synes det ble et veldig fint og ryddig anlegg. Dette har gått helt knirkefritt. Vi har fått de effektene vi etterspurte, og vi har fått lastbalansert lading, sier Frode Sand, teknisk leder i Connect Bus.
Det er ikke veldig mange år siden den aller første bussladestasjonen ble levert i Norge. Utviklingen har gått i en rasende fart, og læringskurven har vært bratt for alle.
– Vi må vel bare innrømme at vi kanskje ikke gjorde det helt riktig de første gangene, så vi har vi tatt lærdom av det, spesielt rundt dette med ekstra kapasitet, sier Sand.
Det var han som i sin tid spesifiserte Connect Bus sine behov i ladeanlegget.
– Det er planverket vårt, med vognløp og vognløpslengde, som legger grunnlaget for ladebehovet. Vi har ti elektriske busser, men må ha noe redundans, det er viktig om det skulle ryke en powermodul eller to, sier han.
Fylkeskommunen benyttet også Rambøll som faglig ressurs til utarbeiding av konkurransegrunnlaget i rammeavtalen, samt som faglig rådgiver i evalueringen av tilbudene.
– Rambøll bisto oss på en utmerket måte, understreker Meyer Svendsen.
12 ladere, 600 kW effekt

Med såpass mange likerettere som vi har i anlegget, så kan vi fordele samtidighet på lading. Om vi ønsker kan vi lade fire busser på maks effekt.

Frode Sand, Teknisk leder, Connect Bus
Det er svært få byer som ligger lenger nord enn Alta. Det dreier seg om et knippe byer på Grønland, i Alaska og noen få i Norge. Til tross for dette, tror ikke Sand at det skal by på store problemer.
– Vi elektrifiserer bussdriften i hele Østerdalen, og der er det kaldere. Alta ligger ved kysten. Her er det kanskje mer vær i form av vind og snø, men en og annen dag med 20 minusgrader skremmer jo ingen som driver med elektrisk drift i 2025, sier han.
Sand mener at mange av byene rundt bokstavelig talt er innen rekkevidde.
– Slik verden har blitt de siste årene hadde det vært uproblematisk med elektriske ruter mellom Alta, Hammerfest, Storslett eller Kautokeino, men konkurransekravene her var bybuss som skulle gå utslippsfritt, understreker Sand.
– Vi har veldig god erfaring med elbussdrift, men langdistanserutene er noe vi må se på etter hvert. I dette tilfellet er det bybusstilbudet vi har konsentrert oss om, og det er en ti-årskontrakt som startet i oktober 2023, understreker Sveinung Meyer Svendsen.
Uproblematisk med klima
August Rist, Boreal
Det eneste som er forutsigbart ved lading langs vei for tunge lastebiler er at kostnaden er høy. Bakehuset har derfor gått for ladeinfrastruktur ved eget hovedkvarter.

– Plass er argument nummer én for oss
LES OGSÅ:

Her går 90 prosent av kollektivtrafikken på strøm
LES OGSÅ:
Effekten har blitt mye bedre enn det de har hatt frem til nå. Sammen med lastbalansering blir effektiviteten en ganske annen. Det blir rett og slett en helt annen hverdag for Connect Bus.
– Frem til nå har vi ladet på en midlertidig ladestasjon med mye lavere ladekapasitet. Vi har vært nødt til å sette inn dieselbusser for å avhjelpe litt. Og blant sjåfør-staben så er det nå svært lite populært å kjøre dieselbuss, sier Frode Sand.
– De har jo ladet med 30 kW per buss siden i fjor sommer. Nå vil de få betraktelig mye mer. Så jeg tror at dette anlegget blir veldig bra for dem, sier Glenn Wersland.
– Vi har stor tro på at det kommer til å fungere. Vi har god erfaring med Moland Park i Arendal, der vi lader samme type busser som i Alta, så vi er ikke redde for at det skal bli noen problemer, avslutter han.
Sveinung Meyer og fylkeskommunen er svært fornøyd med prosess og resultat.
– Supercharge er løsningsorientert. Om det har oppstått behov for å justere eller tilpasse underveis, har de vist smidighet. De er hyggelige og raske til å svare. De har vært en god kontraktspart å forholde seg til, avslutter han.
Høyere effekt - økt effektivet
Snelandia er kollektivtransportforvalter for Finnmark, og merkevaren på alle busser, hurtigbåter og ferger i fylket. De er en del av samferdselsavdelingen i fylkeskommunen. Samferdselsavdelingen utarbeider anbud, velger og følger opp de ulike selskapene og setter opp rutetilbudet etter prioriteringer gjort av fylkets politikere i fylkestinget.
Rutetrafikk med buss i Finnmark er delt inn i tre regioner, Øst-Finnmark, Midt-Finnmark og Vest-Finnmark. Disse er fordelt mellom tre selskaper. Connect Bus kjører ruteområde Vest-Finnmark.
Kilde: Wikipedia

Supercharge AS er en del av Holta & Håland konsernet. I Supercharge AS står verdier som kunnskap, erfaring og innovasjon sentralt. Forretningsideen bygger på innovativ lading til det profesjonelle markedet.
Supercharge sine lade- og energiløsninger gjør det mulig for aktører innen kollektivtransport, logistikk, byggeplasser og øvrig biltrafikk å gå fra fossilt drivstoff til elektrisk. Supercharge AS er opptatt av miljø og kvalitet i alle ledd.

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.
ANNONSE FOR SUPERCHARGE AS