ANNONSE

Material property, Font

Kundelogo

Giganten blir mer effektiv med smarte roboter

– Maskinene fungerer veldig bra. Vi tror fortsatt denne løsningen og teknologien er riktig for oss, begynner Thomas Rønningen.

Logistikkutviklingssjefen i Brødrene Dahl har tatt plass foran de selvkjørende truckene – Open Shuttle Fork. Siden august har de autonome mobile robotene (AMR) fra KNAPP vært i drift på sentrallageret på Langhus. Et lager som har blitt utvidet og bygget på i flere omganger, og som i dag er ca. 45.000 kvadratmeter.

– Vi har jobbet med ulike automasjonsløsninger siden 2011, og har nå eksempelvis pallautomasjon, en utgående automasjonsløsning og en Evo Shuttle fra KNAPP. For å knytte våre løsninger sammen og få mest ut av alle kombinert, uten at vi bygger oss fast med flere conveyere eller statiske installasjoner, er selvkjørende trucker løsningen, fortsetter Rønningen.

For et snaut år siden investerte Brødrene Dahl i tre selvkjørende trucker fra KNAPP. Nå er fem nye på vei.

Technology
High-visibility clothing, Blue-collar worker, Workwear, Job

Som en av landets ledende tekniske handelsbedrifter, med en omsetning på over 8 milliarder kroner, er det store operasjoner som foregår på sentrallageret til Brødrene Dahl. Daglig har de over 250 sjåfører som håndterer deres varer på utgående transport, og i underkant av 100 biler som kommer inn med varer. Totalt håndteres 18-22.000 ordrelinjer hvert døgn.

– Da vi valgte å investere i tre Open Shuttle Fork, så var det egentlig en pilot for å bli kjent med teknologien og finne bruksområder. Det vi i hovedsak ønsket å løse var helt enkle palleflytt fra A til B. Fra pallautomasjon til påfyll i shuttleanlegget og til manuelt lager. Vi har jo et betydelig volum slik at vi fikk testet teknologien skikkelig, forteller Rønningen.

Han får følge av kollega Jørgen Gjertsen, avdelingsleder for automasjon.

– Jeg er imponert over Open Shuttle Fork. Våre teknikere mapper området og setter opp kjøreruter. Så kjører truckene etter kjente, faste punkter – og ikke reflektorer som AGV-løsningene. Teknologien fungerer godt, og vi har kun hatt et fåtall mindre utfordringer med AMR-ene etter at systemet var oppe for fullt, sier Gjertsen.

Imponert over teknologien

Hva så med effektiviteten til de selvkjørende truckene? De holder naturligvis ikke samme hastighet som en god truckfører på en enkeltrute, men i prinsippet kan de jobbe døgnet rundt – hele året.

– Truckene ser ikke nødvendigvis så imponerende ut ettersom de går saktere enn en manuell truck. Men ser man dem i et Excel-ark over en uke, blir man imponert, mener Rønningen.

Han legger ikke skjul på at de har opplevd produktivitetsgevinster med de tre Open Shuttle Fork.

– Du må naturligvis ta en betydelig mengde oppdrag før du får den virkelige effekten. For vår del har vi økt produktivitet tilsvarende 3-4 årsverk med denne investeringen, røper logistikkutviklingssjefen.

Produktivitetsgevinst

Høy sikkerhet

Rønningen trekker også frem en annen styrke med AMR-ene fra KNAPP. De opplever sikkerheten som svært god.

– En selvkjørende truck er det svært strenge krav til, med sikkerhetssoner, lyd- og lysvarsling. Så når vi lærer oss å være i samme miljø som dem, mener jeg faktisk at de er enda tryggere enn manuelle trucker, sier han.

– Det er ikke fordi truckførere er dårlig til å kjøre eller ikke bryr seg. Men det handler rett og slett om at i en truck har du mye blindsoner og må gjøre vurderinger hele tiden. Det er fort gjort, og menneskelig, å bli distrahert eller uoppmerksom et lite sekund. De selvkjørende truckene går imidlertid saktere, har bedre tid til å reagere og stopper raskt, fortsetter Rønningen.

Brødrene Dahls erfaringer med Open Shuttle Fork har vært så gode at de har valgt å investere i ytterligere fem trucker som ankommer i løpet av sommeren.

– Det har fungert på en så god måte at vi ønsker å spre ut løsninga. Vi har et stort bygg, og ønsker å optimalisere bruken av de selvkjørende truckene. Slik at det blir kortest mulig kjørevei og at flere varestrømmer kan håndteres samtidig, sier Rønningen.

Han påpeker at de også har bestilt en Open Shuttle 100.

– Det er en mindre variant som skal frakte esker. Open Shuttle 100 ønsker vi å teste ut for å automatisere flyten ytterligere og jevne ut kapasiteten, forteller Rønningen.

Med de nye investeringene rett rundt hjørnet, er det liten tvil om at Brødrene Dahl har opparbeidet seg et solid samarbeid med KNAPP.

– Vi opplever samarbeidet og oppfølgingen som svært bra. Med AMR-ene har vi for eksempel fått mulighet til diverse opplæringer i regi av KNAPP, både på software og mekanisk på selve maskinene, sier Gjertsen, før han avslutter:

– Open Shuttle-teknologien og opplæringstilbudet gir oss en fantastisk fleksibilitet til å kunne sette opp, drifte og vedlikeholde dette systemet mest mulig selv. Det er ekstremt viktig for oss når vi implementerer mer automasjon i større deler av bygget.

Solid opplæringstilbud

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR KNAPP