Den nye ekspressen til Europa

Raskere, grønnere og billigere.


Holland Norway Lines sender godset korteste vei mellom Norge og kontinentet.


Når større deler av turismen tar ferie er det transportkjøpernes tur.


ANNONSØRINNHOLD FOR FREJA NORGE

native-media.svg

PRODUSERT AV

Besatt av kvalitet

ENIGE: Administrerende direktør i FREJA Norge, Kjell-Arne Eloranta (t.v) og Nordic Supply Chain Manager i B. Braun, Freddy Wilhelm Hansen, er enige om at kvalitet er pri én.

NY FRAKTRUTE: Morten G. Aggvin (t.v) og William Skarbø i Holland Norway Lines gleder seg til startskuddet går for alvor for fraktruten mellom Kristiansand og Eemshaven.


Suit trousers, Dress shirt, Footwear, Shoe, Coat, Blue, Sleeve, Standing, Gesture, Collar

For nå går startskuddet for frakt-tjenestene. Enkel, rask og rimelig transport fra Norges fastland til kontinentet. En gateway til Europa. Skarbø gleder seg til å komme i gang, og mener dette et kinderegg:

Raskere, grønnere og billigere.

– Man kommer seg enkelt fra Norge og sørover på kontinentet, med alt det innebærer av lavere drivstoff-forbruk, tidsbesparelser, og mindre CO2-utslipp, sier han.

Det siste er viktig for Holland Norway Lines. Bærekraft skal bety noe for dem.

– Det er i seg selv positivt å flytte frakt fra vei til kjøl, men ambisjonen er å bevege seg mot nullutslipp på sikt. Vi har derfor inngått en intensjonsavtale med Everfuel/Greenstat som leverandør av hydrogen til fremtidige skip, forteller administrerende direktør, Morten G. Aggvin.

– Frem til det fokuserer vi på å redusere utslipp fra eksisterende fartøy, og har blant annet landstrøm under installasjon på MS Romantika, legger han til.

Et kinderegg

I høst starter Holland Norway Lines for alvor opp sine frakttjenester. Sjøveien fra Kristiansand tar deg direkte til Eemshaven og nær hjertet av Europa – og tilbake.

Seilingen med denne ruten startet i begynnelsen av april, men frem til nå har det primært vært for turister. De åpnet for frakt helt i starten, men da med veldig begrenset kapasitet.

– Det var for at enkelte kunder skulle få teste tilbudet. Etter det lukket vi kapasiteten, og vi har ikke hatt noe fokus på dette - frem til nå, sier William Skarbø, salgssjef frakt i Holland Norway Lines.

Det er i seg selv positivt å flytte frakt fra vei til kjøl, men ambisjonene å bevege seg mot nullutslipp på sikt.


Transportsystemene vi bruker til medisiner må være av høyeste kvalitet.


Freddy Hansen, Nordic Supply Chain Manager i B. Braun.


Du kommer rett og slett et godt stykke ned på Europa-kartet, og derfra er det strake veien nedover.


Freddy Hansen, Nordic Supply Chain Manager i B. Braun.

Det er ferjen MS Romantika som er satt inn i ruten mellom Kristiansand og Eemshaven. Med avgangstid 15:30 på ettermiddagen, og ankomst i motsatt havn 09:30 påfølgende dag, åpner ruten for neste-dag-leveranser. Uten privatbiler har ferjen kapasitet på 60-70 trailere.

Fartøyet tar 1500 passasjerer, og kan tilby det meste av fasiliteter. Sjåførene har et avgrenset område på skipet, der de kan lene seg tilbake og slappe av i rolige omgivelser.

– Det blir et mye mer behagelig arbeidsmiljø for sjåførene. Det blir mindre kjøring, de får lugar, samt frokost og middag på skipet, forteller Skarbø.

Det tilbys også frakt av løstraller for de som ønsker å trekke de til havna, men ikke lenger.

– Vi laster trallene i skipet, så losser vi dem i Eemshaven og setter dem klare for opphenting på terminalen, sier Skarbø.

 Ro-pax-ferje

De er alene om dette frakttilbudet i Sørøst-Norge. Det er 800 kilometer mellom Eemshaven og Hirtshals, og selv om avstanden ikke er all verden mellom Kiel og nordre Nederland, kan det i enkelte tilfeller være gunstig å omgå Tyskland.

– Med Nederland som utgangspunkt slipper du vektrestriksjonene de har i Tyskland, i tillegg reduserer du også risikoen for trafikkorker gjennom Hamburg-området. Du kommer rett og slett et godt stykke ned på Europa-kartet, og derfra er det strake veien nedover, sier Skarbø.

Slipper vektrestriksjoner

Naval architecture, Cruise ship, Water, Cloud, Sky, Watercraft, Cruiseferry, Boat
Interior design, Table, Furniture, Property, Chair, Plant, Lighting, Architecture, Building
Performing arts, Light, Purple, Entertainment, World
Man kommer seg enkelt fra Norge og sørover på kontinentet, med alt det det innebærer av lavere drivstoff-forbruk, tidsbesparelser, og mindre CO2-utslipp.
Interior design, Table, Furniture, Property, Chair, Plant, Lighting, Architecture, Building
Performing arts, Light, Purple, Entertainment, World

FORNØYD: Kjell-Arne Eloranta (t.v.) og Geir Kluge Heiermo, salg- og markedsdirektør i FREJA, er meget godt fornøyd med samarbeidet med B. Braun.

TRYGT: FREJA har daglig transport av medisinsk utstyr. Da er Thermotransport og GDP selvsagte krav.

Vil snakke med vareeierne

Holland Norway Lines henvender seg i første rekke til transportørene, men de ønsker å komme i dialog med vareeierne.

– Det er en kjent sak at vareeierne har en stor påvirkning overfor transportørene når det kommer til grønnere transportformer. Det går igjennom hele denne supply chain-sirkelen, sier Skarbø.

Med sin lokasjon i Kristiansand, er prismodellen aller mest gunstig i og rundt Sør-Norge.

– For noen kunder mener jeg vi er ekstremt attraktive på pris, for andre så ligger vi mer eller mindre på det samme som andre aktører. Da vil det bero på den spesifikke kundens logistikkmønstre, sier Skarbø.

Tilbudet bør være aktuelt for et større geografisk nedslagsfelt, og salgssjefen tegner opp en relativ stor sirkel med passeren. Holland Norway Lines ser både mot øst, vest og nord.

– Sea-Cargo seiler til Rotterdam fra flere havner i vest, men ellers er det ikke mange konkurrenter oppover vestkysten. Jeg vil si at vi bør være et aktuelt alternativ mot østlandsområdet med Oslo, samt vestkysten helt opp til Nordmøre, sier han.

MODERNE: Logistikksjef i FREJA Norge, Joar Bjørndal, forklarer at ingenting overlates til tilfeldighetene ved FREJAs lager på Fjeldbo.


Dette er varer som av flere årsaker ikke må havne på avveie. Her kommer logistikksjef Joar Bjørndal inn. Han har det øverste ansvaret for at kvali­teten på pharma-lageret på Fjeldbo er av ypperste klasse. Og med ­kvalitet, inkluderes også sikkerhet.

– Sikkerheten her er ledende. Vi har produkter som er veldig viktige, men hvor kroneverdien ikke kan sammenliknes med den avgjørende helsemessige verdien en høy leveringspresisjon medfører. Det vil lamme markedet totalt om vår business går ned, og derfor har vi gode sikkerhetssystemer som gjør at det aldri skal skje. Med sikkerhet mener jeg både at varer ikke blir borte, men først og fremst med at systemene er oppe og går, slik at kvaliteten bevares, sier Bjørndal.

Det vil lamme markedet totalt om vår business går ned, og derfor har vi gode sikkerhetssystemer som gjør at det aldri skal skje.

Joar Bjørndal, logistikksjef, FREJA Norge.

En snarvei mellom Norge og Nederland der du slipper å kjøre gjennom Tyskland er veldig spennende.

En som har rukket å teste tilbudet er Intertermo. Lier-bedriften driver primært med frakt av frukt, grønnsaker, blomster og planter fra Nederland til Norge. Med tre timer mellom Lier og Kristiansand sier det seg selv at dette blir en høyaktuell rute for dem.

– Vi har seilt en del mellom Kristiansand og Eemshaven, og det har fungert veldig bra. Sjåførene var også fornøyde, forteller daglig leder Fredrik Haslestad Hansen.

Hovedutfordringen for dem akkurat nå er avgangstidene.

– Vi bruker drøye 24 timer på den ruten, så tidsmessig er det helt supert for oss. Det som fort er vårt problem er at båten fra Nederland går klokken 15, men ofte er ikke leverandørene klare til å laste før i 13-14-tiden – og det går ingen båt senere på kvelden eller dagen etter, sier han.

– Har fungert veldig bra

– Det er et ord vi bruker ofte i FREJA: Kundeempati. Det handler om å forstå kundens forventninger. Vi må skjønne konsekvensene av eventuelle feil. Det må vi føle på i alle ledd, spesielt når det handler om livsviktige medisiner. Det kan være skjebne­svangert, slår han fast.

MG_4348.jpg

KVALITET OG EMPATI: Kjell-Arne Eloranta er særdeles opptatt av kulturen i selskapet han leder.

Med redusert fraktkapasitet på linjen frem til nå, har de ikke kunnet se effekten av det de anser som den største fordelen. På sikt ønsker de å bruke modulvogntog på 25 meter. Med dagens vektbegrensninger i Tyskland på 40 tonn blir det vanskelig å laste andre varer enn lette ting som blomster på disse.

– En snarvei mellom Norge og Nederland der du slipper å kjøre gjennom Tyskland er veldig spennende, for da kan vi begynne å kjøre mer modulvogntog med frukt og grønnsaker. Da kan man få ned antall enheter på veien, du får omtrent 50% mer varer på et modulvogntog, forteller Haslestad Hansen.

Høyere lastevekt vil i høyeste grad også ha positive effekter for vanlige 17-metere. I dag må de redusere volumet i bilene ved frakt av tunge varer som eksempelvis løk og bananer.

– Vi er nødt til det for å holde oss innenfor vektbegrensningene på vei til Norge. Det samme vil selvfølgelig gjelde ut fra Norge. Et fullt lass med fersk fisk kan være ganske tungt. Skal du lenger enn Danmark må du finne en måte å komme deg rundt Tyskland på, sier han.

– Jeg ser absolutt at denne ruten kan bli en kjempefordel med tanke på vekt. Men vi kan få noen utfordringer knyttet til avgangstider, fortsetter Fredrik Haslestad Hansen.

Holland Norway Lines ser allerede etter løsninger som vil tilrettelegge for de som har behov for kveldsavganger.

– Vi jobber med mulighetene for å sette inn et mer fraktorientert fartøy i tillegg til MS Romantika, forteller William Skarbø.


Spennende snarvei

Det koster å levere kvalitet, men feil koster enda mer. Omdømme-, kunde-, og intern­slitasje kan nesten ikke måles i penger.

Kjell-Arne Eloranta, administrerende direktør, FREJA Norge

Vi jobber med mulighetene for å sette inn et mer fraktorientert fartøy - i tillegg til MS Romantika.

Gjennom så å si hele perioden har det altså vært turistene som har fått rang på bildekkene. De har også vært fylt til randen, noe både gjenåpning etter pandemien og sommerens flystreik har bidratt til. Nå tar turismen ferie, men når neste sommer kommer skal det være plass til både turister og transportører.

– Vi ønsker å tilby markedet god fraktkapasitet, også gjennom de mest hektiske sommermånedene, sier William Skarbø.

Dette er kun første fase. Holland Norway Lines har store ambisjoner i hver ende av ruten.

– Vi utvikler allerede vår nye terminal i Eemshaven med logistikk- og distribusjonssenter for å kunne tilby langsiktige logistikktjenester og mer hastende supply chain-tjenester, også for vareeierne. Da vil vi kunne tilby distribusjon, lagring og lignende. Vi ser store synergier mellom frakt, turisme og logistikksenteret, som alle vil bidra til bedre lønnsomhet for hverandre, sier Morten G. Aggvin i Holland Norway Lines.

Har store ambisjoner

Vi utvikler allerede vår nye terminal i Eemshaven med logistikk- og distribusjonssenter for å kunne tilby langsiktige logistikktjenester og mer hastende supply chain-tjenester, også for vareeierne.

Redaktør:
Øyvind Ludt

Ansvarlig redaktør:
Thomas Witsø-Bjølmer

Salgssjef:
Kenneth Johnsen

Selger:
Finn Mobæk

Selger:
Trine Johannessen


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

mtlogistikk-logo.png

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Redaksjon:
tips@mtlogistikk.no
(+47) 66 82 21 21

Salg:
salg@bjorgu.no


Font