ANNONSE

Material property, Font

– Dette er et samarbeid som er veldig viktig for oss. Det gir en trygghet som vi kan overlevere til våre kunder igjen.

Når pålitelighet betyr alt

Geir Kluge Heiermo retter seg i kontorstolen på FREJAs hovedkontor på Langhus. Transport- og logistikkaktøren har i flere tiår benyttet seg av sjøveien med Color Line. En løsning som bare vokser seg sterkere og sterkere.

– Vi har vært kunde av Color Line i over 30 år, og ser definitivt for oss å fortsette med det i uoverskuelig fremtid. Fordelene ved å bruke skipene deres er mange, begynner FREJAs salgs- og markedsdirektør.

Automotive design, Smile, Coat

Daglige avganger

Månedlig sender Color Lines største cargokunde rundt 700 trailere til og fra Kiel. Et volum som har blitt opprettholdt, og faktisk også økt noe, til tross for at frakteskipet Color Carrier gikk ut av drift for halvannet år siden.

– Kiel-skipene Magic og Fantasy er jo verdens største cruiseskip med lastebildekk, og går hver eneste dag. Nettopp de daglige avgangene, er et stort fortrinn opp mot våre kunder, sier Kluge Heiermo.

Direktøren er dessuten rask med å legge til at erfaringene med skipsgiganten er særs gode.

– Forutsigbarhet, etterrettelighet og punktlighet betyr alt i vår bransje. Vi kan snakke mye om priser, bærekraft osv., men den påliteligheten Color Line tilbyr er alfa og omega. Kiel-skipene kommer og går når de skal, det er så å si aldri noe uforutsett som dukker opp.

Mode of transport, Naval architecture, Automotive tire, Sky, Cloud, Wheel, Vehicle, Blue, Cruiseferry

Kluge Heiermo trekker frem et konkret eksempel som viser den store tilliten de har til rederiet. Uten å fortelle navnet på selskapet, røper han at FREJA nylig fikk en ny stor kunde med daglige sendinger fra Tyskland.

– Her er vi avhengige av at Color Line får med lastebilene hver eneste gang. Viktigst for denne kunden er ledetiden, og da vet vi at Color Line er en aktør man kan stole på, fastslår han.

Det tar salgs- og markedsdirektøren inn på et annet gode med deres sterke forhold til rederiet.

– De har mulighet til å gi oss prioritet på traileren om bord, at vi kan få den «last in, first out». Det setter vi stor pris på. Alt i alt opplever vi samarbeidet med Color Line som meget godt, vi føler oss godt ivaretatt.

En aktør å stole på

Høy sikkerhet

Med mange tusen sendinger i løpet av et år, frakter FREJA et bredt spekter av gods via Color Line. Blant annet medisiner både inn og ut av Norge. Da sier det seg selv at forutsigbarhet og punktlighet er nøkkelkomponenter i transporten.

– I tillegg er sikkerheten ekstremt viktig. Hadde vi ikke hatt den høye sikkerheten med ISPS-områdene til Color Line, samt de rutinene og prosedyrene de har, så er det ikke sikkert at vi kunne hatt disse medisintransportene som et godt konsept, mener Kluge Heiermo.

– Vi i FREJA har tillatelse til å også kjøre medisiner fra Norge via Sverige. Likevel bruker vi Color Lines skip til kontinentet, og det er temperaturregulerte transporter. Dette fungerer veldig bra. Vi har aldri hatt noen større negative hendelser om bord på Color Line, fortsetter direktøren.

Klokka begynner å nærme seg 14 der Kluge Heiermo sitter på sitt kontor, og direktøren er vel vitende om at FREJA har trailere om bord når både Magic og Fantasy straks starter dagens overfarter.

– Vi ser at mange av våre konkurrenter stort sett kjører via Sverige, men FREJA ønsker å bruke Kiel-skipene mest mulig. Det er mer miljøvennlig, samtidig som det er den raskeste veien for å komme seg ned på kontinentet, sier Kluge Heiermo.

Han påpeker at det knapt er en eneste avgang til eller fra Kiel uten en FREJA-trailer om bord.

– FREJA verdsetter seriøsitet høyt, og den seriøsiteten opprettholdes med Color Line som samarbeidspartner. De lytter og er løsningsorienterte, forteller Kluge Heiermo.

Noe som blant annet kom til syne under koronapandemien, da utfordringene stod i kø også for transport- og logistikkaktørene.

– Color Carrier gikk jo konstant under pandemien, den var vi en svært flittig bruker av. Vi måtte planlegge annerledes enn tidligere, men vi hadde tett dialog med Color Line hele veien. Så selv da klarte vi å få logistikken til å fungere, og nødvendig gods kom frem, avslutter Geir Kluge Heiermo.

Miljøveien

I november 2022 bestemte rederiet seg for å avslutte tre ukentlige rundturseilinger med frakteskipet Color Carrier mellom Oslo og Kiel. Skipet ble solgt. Dette var en avgjørelse som ble gjort basert på nedgang i fraktmarkedet generelt, samt makroøkonomiske utsikter. Kapasiteten på Magic og Fantasy utnyttes imidlertid godt, noe som gjør at nedgangen i volum på Oslo-Kiel-ruten fra 2022 til 2023, kun er på rundt 10 prosent. Color Line fraktet last tilsvarende ca. 43.000 trailere i fjor.

Foruten trailere, kan Oslo/Kiel-linjen også ta last som eksempelvis anleggs- og jordbruksmaskiner, containere, prosjektlast med overbredde/lengde og statisk last for transport på mafi.

• Color Fantasy og Color Magic, som går mellom Oslo og Kiel, er verdens største cruiseskip med bildekk

• Seiler daglig med avgang kl. 14.00 og ankomst kl. 10.00

• Dekk-kapasitet for trailere er ca. 1,3 km kjørebane pr. skip

• Alle sjåfører får lugar og matkupong inkludert som del av overfarten

Fakta om Color Lines Oslo/Kiel-linje:

Automotive tire, Motor vehicle, Road surface, Cloud, Sky, Wheel, Truck, Asphalt

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR COLOR LINE CARGO