ANNONSE

Material property, Font

En smidig løsning på kronglete last

– Vi brukte Color Line for første gang for rundt 15 år siden. Så har det egentlig bare tatt seg mer og mer opp med årene. Erfaringene er veldig positive, og stadig flere av våre samarbeidspartnere har funnet ut at dette er en god løsning, sier Thomas Aarnæs.

Den daglige lederen i Bull Trans Oslo har åpnet dørene til hovedkontoret på Gjerdrum. Det familieeide selskapet er spesialister på tung-/spesialtransport, og jevnlig går turen en halvtime sørvest. Nærmere bestemt til Hjortneskaia, hvor Color Lines ruter mellom Oslo og Kiel spiller en sentral rolle.

– Det er gunstig å bruke Color Line til prosjektlast, begynner Aarnæs, og setter seg bedre til rette i kontorstolen.

Bull Trans Oslo har spesialisert seg på å frakte tungt og bredt. Med Color Line som et verdifullt ledd i transportkjeden.

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Hood, Tread, Car
Storage tank, Sky

Den daglige lederen er nemlig klokkeklar på at godene er mange med skipsgigantens tjenester til transportører med bred, høy og tung last.

– Jeg kan ta et konkret eksempel. Vi kjørte toppringene til vindmøllene på Songkjølen. Det var snakk om 32 ringer hvor hver og en veide 56 tonn. Disse ble lastet på mafi-flak i Kiel, gikk sjøveien til Oslo, før vi tok godset videre, forteller Aarnæs.

Det tar han inn på den økonomiske gevinsten ved å bruke Color Line, fremfor å velge landtransport via flere land.

– En åpenbar fordel er at vi unngikk å kjøre hele strekningen på vei med bredder over fire meter. En slik transport, med den lasta, ville blitt særdeles kostbar. Om du regner med alt – deriblant følgebiler, politiekskorte, ledsagelse fra vegvesenet, drivstoff osv. – hadde det fort blitt 2.500 kroner pr. mil i kostnad. Så det er ingen tvil om at det er besparende å velge Color Line, sier Aarnæs.

– I tillegg har du miljøaspektet. Ved å velge sjøveien, reduseres utslippet på transporten ved at man unngår mange kjørte mil på vei. Color Line blir en mer miljøvennlig løsning, fortsetter lederen.

Økonomisk aspekt

Thomas Aarnæs

Color Line tilrettelegger alt for oss. Samarbeidet fungerer i våre øyne meget godt.

Et annet element Bull Trans verdsetter høyt, er servicen som ytes på Color Lines terminaler.

– Den opplever vi egentlig som helt fantastisk. Når det kommer til fleksibilitet med tanke på nattkjøring, åpningstider, porter, lagring, lasting og alt det der – Color Line tilrettelegger alt for oss. Samarbeidet fungerer i våre øyne meget godt, mener Aarnæs.

Han trekker frem den solide infrastrukturen på terminalene, som i praksis forenkler arbeidshverdagen til transportørene.

– Hovedvekten av det vi i Bull Trans gjør, er maskintransport av selvgående maskiner. Da kan vi eksempelvis laste maskinene på mafi-flak som Color Line frakter videre. Og man trenger ikke ha med personell på overfarten, påpeker lederen.

Kronglete last størrelsesmessig setter også utfordrende krav til planleggingen. Gjerne forbundet med spesialkjøretøy og -tillatelser for veikjøring på tvers av landegrenser.

– EU har i utgangspunktet et felles regelverk, samtidig som det også er særegne regler for hvert enkelt land. Slik sett forenkler valget av Color Line både planleggingen og gjennomføringen av transporten, kontra når det går på vei, mener Aarnæs.

God service

Pålitelig transport

Med Bull Trans’ erfaringer med Color Line, ser Aarnæs og co. ingen grunn til å ikke anbefale Color Line videre som en samarbeidspartner. Med daglige avganger fra både Norge og Tyskland sikres både en pålitelig og forutsigbar transport.

– Det eneste vi savner, er Color Carrier. Det var et utrolig supplement. Samtidig har vi forståelse for at det ikke var nok gods til å opprettholde tilbudet. Og det er rart med det – selv om det ble ramaskrik i starten, handler det om å innrette seg litt selv også. Vi er fornøyde med det tilbudet som gis i dag, forteller den daglige lederen.

Det er imidlertid ikke bare mellom Kiel og Oslo det tilbys tjenester for prosjektlast. Bull Trans tar også i bruk SuperSpeed-skipene for frakt til og fra Danmark.

– Vi kan gjøre hverdagen enklere for både de som har spot-forsendelser eller langvarige prosjekter. Våre skip kan ta både brede, høye, tunge og ekstremt lange enheter. For eksempel har vi hatt enheter som er over 40 meter lange, sier Eivind Beckstrøm, salgssjef i Color Line Cargo.

– Hovedsakelig frakter vi selvkjørende enheter på hjul med alle våre skip. På spesielt Oslo-Kiel kan vi også frakte maskiner og løse enheter på mafi, fortsetter han.

Beckstrøm påpeker videre at rederiet holder fleksibilitet høyt.

– Jeg vil påstå at vi har meget høy fleksibilitet på våre terminaler, noe som er viktig i planleggingen av prosjektlast. Samtidig som sikkerheten blir ivaretatt, forteller salgssjefen.

Avslutningsvis kommer Beckstrøm med en oppfordring til de som vurderer Color Line som del av sin transportkjede.

– Jo tidligere man tar kontakt, desto bedre planlegging får man. Naturligvis har også vi noen begrensninger, men vi gjør alt vi kan for å hjelpe kundene våre. Og vi kan ta overraskende mye på våre skip!

Skip med stor kapasitet

Fakta om Color Line:

Mode of transport, Naval architecture, Boat, Sky, Watercraft, Vehicle

• Daglige avganger fra Oslo, Kristiansand, Larvik, Kiel og Hirtshals (samt Sandefjord-Strømstad)

• Utstyr i havnene:

Oslo-Kiel: Reachstacker, gaffeltruck og 30 mafi, tugmastere, mulighet for omlasting

Larvik/Kristiansand-Hirtshals: Mafi/chassis, gaffeltruck, tugmastere

• Dimensjoner som kan aksepteres:

Oslo-Kiel:

Bredde: 5,50 m    Høyde: 4,45 m

Larvik/Kristiansand-Hirtshals:

Bredde: 4,40m*    Høyde: 4,50 m

* Dersom skipet snur og laster og losser fra akterrampen, kan større bredder aksepteres.

• Daglige avganger fra Oslo, Kristiansand, Larvik, Kiel og Hirtshals (samt Sandefjord-Strømstad)

• Utstyr i havnene:

Oslo-Kiel: Reachstacker, gaffeltruck og 30 mafi, tugmastere, mulighet for omlasting

Larvik/Kristiansand-Hirtshals: Mafi/chassis, gaffeltruck, tugmastere

• Dimensjoner som kan aksepteres:

Oslo-Kiel:    Bredde: 5,50 m    Høyde: 4,45m

Larvik/Kristiansand-Hirtshals:    Bredde: 4,40m*    Høyde: 4,50m

* Dersom skipet snur og laster og losser fra akterrampen, kan større bredder aksepteres.

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR COLOR LINE CARGO